lördag 24 maj 2008

Utvidgning av personligheten

För att utvidga förståelsen för mig, om det nu går, så har jag i länksamlingen nu angett mina olika favoritlag i de olika serier vi har i Sverige och världen. Nedan följer lite av förklaringen till varför jag följer dessa lag mer noggrant. Ibland är det väldigt konstigt hur lätt man fastnar för ett lag.

Bayern München Har sett FC Bayern mot Hansa Rostock på Olympiastadion. Det räcker så. Mehmet Scholl var riktigt dålig.

Chicago Bulls Första NBA-matchen jag såg på video var mellan Chicago Bulls och Milwaukee. Pippen slänger ett alley-oop pass från halvplan till Jordan som dunkar i den. Klart att sådant lämnar avtryck. Jag har de flesta av Chicagos vinster i NBA-finalerna från 90-talet sparade. Michael Jordan är unik.

Sundsvall Saints i damligan i basket känner jag folk som spelar och arbetar för. Jag bor ju dessutom i Sundsvall och är engagerad i utkanten av den föreningen.

Plannja Basket. Jag bor ju inte i Luleå men på något sätt så håller jag mest på Plannja i Basketligan. Konstigt egentligen för jag har ju varit engagerad i en annan Ligaförening i Sundsvall. Men den föreningen kanske inte lämnade annat än fadd eftersmak efter sig.....

Bollnäs GIF i bandy. En av mina bästa vänner är från Bollnäs. Blir att man håller en tumme extra för dem då. "Jag är så jävla less på att åka hem från de här annandagsbandymatcherna och ha fått stryk med tvåsiffrigt" yttrade min kompis nu senast efter det klassiska mötet mot Edsbyn på annandag jul.

Toronto Maple Leafs Snygga dräkter och en kapten som alltid är kapten. Så enkelt är det. När jag var liten höll jag på Rangers för att min grannes son, X:et Erixon, spelade där men på något sätt har jag glidit över till Toronto.

Timrå IK "När Skellefteå AIK går upp i elitserien ska jag flytta hem". Så ha rjag alltid, lite kaxigt, sagt. Men så gick Timrå upp i elitserien, Z började visa vad han gick för, och Timrå sjönk djupare och djupare in i hjärtat. Det ultimata testar var förra säsongen när jag, med öppna ögon och öppet sinne, gick och såg Timrå-AIK i EON Arena liksom för att känna vilka som hjärtat jobbade mest för. Det var Timrå och jag kände mig inte alls speciellt stolt över att ha ändrat lag som jag håller på.

Celtic Kilmarnock vs Celtic i Kilmarnock. Henke Larsson på planen. Jag på läktaren. Resultatet blev 0-5 till Celtic. Henke gjorde inga mål men spelde fram till två.

Paris S:t Germain Det kändes varmt i hjärtat nu när de klarade kontraktet.

FC Barcelona Måste ju hålla på något lag i Spanien och jag blir mest besviken när Barcelona förlorar. Spanska ligan är riktigt bra men jag har inget lag jag brinner för där.

Lazio Går tillbaks till Svennis tid där. Enkelt så.

GIF Sundsvall Bor ju i Sundsvall och har lite känningar i föreningen. Tycker det är extremt roligt med allsvensk fotboll i stan. Favoritspelare är Mikael Lustig.

Liverpool FC Här är nog laget som har störst plats i mitt hjärta. Ända sedan tipsextra-tiden har jag gillat Liverpool. Sammy Lee var en av mina stora hjältar och även givetvis Ian Rush. Jag gillar allt med Liverpool - utom nuvarande ägarna.

Inga kommentarer: