onsdag 27 augusti 2008

Vi ser fotboll på olika sätt.

Jag såg Gefle-Helsingborg igår och skickade ett SMS till en polare efter ca 35 minuter av matchen: "Måste vara trist för Henke att spela med sådana klåpare som han har vid sin sida". Österrikaren som han spelar forward tillsammans med hade inte två vänsterfötter utan minst tre. Dessutom så var hans löpningar feltajmade. Eller var de det? En av bröderna Elm i Kalmar skriver i sin blogg att Henke är svår att spela med för om det blir fel är det aldrig Henke Larssons fel. Henke är ju alltid så magisk och så genialisk så de tmåste ju vara någon annans fel.

Min åsikt är ju ändå den att Henke, i alla lag jag har sett honom spela, sätter sina medspelare i gynnsamma situationer. Antingen genom hårt jobb, distinkta löpningar alternativt genom fina passningar. Dessutom är han en inte oäven målskytt även om det var bättre förr. Henke har ju dessutom i samtliga lag han spelat i, kanske Feyenoord undantaget, hyllats av lagkamrater och coacher för sin inställning till fotbollen och sin seriositet.

Det är ju fina lag dessutom. Svenska landslaget i ca 100 landskamper, Celtic, Barcelona, Helsingborg och Manchester United.

Jag hoppas att någon av bröderna Elm kan summera en Henke-karriär med VM-brons, CL-guld, guldsko, seriesegrar och deltagande i sex stora mästerskap när de lägger skorna på hyllan.

Det skulle Sverige som fotbollsnation behöva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hoppas på samma som du, men det var faktiskt inte Henke som fick kritik i det omtalade blogginlägget, utan media...